Friday, 27 December 2013

E-Commerce

Definisi E-commerce:-

Electric Commerce
-          juga dikenali sbg e-commerce
-          Jenis industri dimana untuk membeli dan menjual  produk  atau memberikan servis melalui sistem elektronik seperti internet dan jaringan komputer yang lain.


Perbezaan Diantara E-Commerce Dan E-Business

E-commerce
E-business

-          Meliputi proses menghadap ke luar, menyentuh pelanggan,pembekal dan rakan kongsi termasuk jualan, pemasaran , ambil tempahan, penghantaran, perkhidmatan pelanggan, pembelian bahan mentah, dan perolehan barang-barang operasi -perbelanjaan tidak langsung seperti bekalan pejabat.
-          Melibatkan model perniagaan baru yang berpotensi untuk menambahkan pendapatan atau sebagai  satu cabaran  kepada perniaga sediada.
-          Mudah untuk dilaksanakan kerana ianya melibatkan 3 jenis integrasi

a)      Vertical integration aplikasi muka depan laman web untuk transaksi sistem sedia ada.
b)      Cross-business integration sebuah syarikat bersama laman web pelanggan, pembekal atau sebagai perantaraan melalui laman web tempat pasaran 
c)       Berlakunya integrasi teknologi dengan perubahan  pengurusan proses tempahan, pembelain dan perkhidmatan pelanggan

-          Meliputi e-commerce dan juga meliputi proses dalaman seperti produksi, pengurusan inventori, pembangunan produk , pengurusan risiko , kewangan , pengurusan pengetahuan dan sumber manusia (human resources)
-          Strategi e-business lebih berfokuskan kepada proses dalaman , dan bertujuan utk menjimatkan kos dan dapat meningkatkan kecekapan dan produktiviti.
-          E-business mempunyai bayaran yang tinggi didalam proses kecekapan , kos rendah dan keupayaan untuk mendapat keuntungan yang lebih.
-          Berisiko untuk gagal dan  sukar untuk berjaya lebih terhad dalam e-business berbanding strategi menggunakan e-commerce.



Antara Aplikasi E-Commerce

·        
Online Banking

·         Online Shopping and order tracking

·         Social networking
 
·         Online office suites


Mengapa E-Commerce Berbeza Dengan Cara Tradisional
                                                                                                    
·         Interaksi secara langsung
-          pelanggan berpeluang untuk bertanyakan soalan dan pekerja jualan 
      juga bekerja untuk memastikan kepuasan perkhidmatan yang terbaik 
      kepada pelanggan
-          Memberi peluang kepada pekerja jualan mempromosikan  pelanggan 
      dengan marah yang berkaitan yang lebih mahal, untuk mendapatkan 
      keuntungan yang lebih


·         Kos rendah
-          Lebih murah kerana tidak perlu menampung kos untuk membuka 
      sebuah kedai


·         Pulangan kadar 
-          Penjualan dikedai , pelanggan membeli produk yang terdapat dihadapan 
      mereka dimana ini aknan dapat memberikan kepuasan kepada pembeli 
      dan penjual. Pelanggan juga dapat menyentuh dan memeriksa barangan 
      tersebut , mengikut kesesuaian dan juga boleh mencubanya terlebih dahulu. 
      Dimana disini dapat mengurangkan berlakunya produk dipulangkan 
      kembali atau komplen terhadap ketidakpuasan produk.

·         Penipuan Kad Kredit
-          Jarak jauh didalam e-commerce menyukarkan untuk mengesan sekiranya 
       berlaku penipuan, dimana duit simpanan boleh dihilangkan


Ciri- Ciri Unik E-Commerce

           *      Memecahkan halangan geografi contohnya walaupun pembeli tersebut 
                 boleh membeli barangan tersebut walau dimana sahaja berada.
           *      Menjimatkan masa yang berharga
           *      keluasan, kesediaan (ubiquity)
           *      Lebih mudah
           *      Pelanggan adalah raja di dalam dunia e-commerce
           *      Maklumat yang tepat
           *      Interaksi bersifat peribadi
           *      Perubahan kepada suasana perniagaan


Jenis- Jenis E-Commerce

·         Business to business (B2B)
-          e-commerce di antara syarikat

·         Business to Government
-          commerce di antara syarikat dan sektor awam

·         Mobile commerce (m-commerce)
-          Membeli dan menjual barangan yang bagus dan memberikan servis 
      melalui teknologi tanpa wayar

·         Pengguna kepada pengguna (C2C)
-          Commerce diantara individu peribadi dan pengguna

·         Business - to- consumer (B2C)
-          commerce dinatara syarikat dan pengguna


Kebaikan dan Kekurangan E-Commerce

Kebaikan
Kekurangan
-          prosedur pembelian/ dan penjualan lebih mudah
-          Dapat mencapai jumlah pelanggan yang tinggi
-          Perkhidmatan yang disediakan adalah lebih baik dan operasi kos lebih rendah

-          Setiap orang boleh menjalankan perniagaan online dan boleh mengambil kesempatan keatas pembeli denga menjual barangan yang tidak wujud.
-          Tidak kepastian bahawa produk yang dijual itu adalah berkualiti
-          kegagalan mekanikal boleh menyebabkan kesan yang tidak dijangkan kepada keseluruhan proses
-          Ramai hackers yang menanti peluang untuk menyerang semasa transaksi e-commerce berlaku terutamnya semasa prose pembayaran.



















Had E-Commerce

Had Teknologi
Had Bukan Teknologi
-          Kelemahan dari segi keselamatan
-          kekurangan ruang jalur lebar  yang masih belum meluas
-          pembangunan perisian masih didalam proses untuk matang
-          Pelaksanaan e-commerce memerlukan server yang mampu menampung keperluan yang tingg dimana memerlukan kos yang tinggi

-          Produk tidak boleh di cuba telebih dahulu
-          Manusia susah untuk mempercayai dengan orang yang tidak dikenali
-          Penipuan akan semakin meningkat.



No comments:

Post a Comment