Pembahagian
|
Definisi
|
teknologi
|
menggunakan
pengetahuan saintifik, pengalaman, dan sumber untuk membina proses atau
produk untuk kegunaan manusia
|
Maklumat
|
pengetahuan yang
didapati dari membaca, menyiasat, belajar dan menyelidik
|
komunikasi
|
perbuatan menghantar
mesej iaitu proses bertukar maklumat menggunakan simbol, tanda atau interaksi
pergerakan
|
teknologi maklumat & komunikasi
|
teknologi yang
diperlukan untuk memproses maklumat. Kebiasaannya ia menggunakan komputer,
peranti komunikasi, dan perisian aplikasi. Untuk mengubah, menyimpan,
melindungi, memproses, menghantar dan mencapai maklumat daripada mana-mana
tempat dan pada bila-bila masa
|
Kelebihan yang
terdapat didalam aplikasi teknologi maklumat & komunikasi
-
Memudahkan perkongsian maklumat
-
Komunikasi lebih pantas dan kos rendah
-
Komunikasi tanpa sempadan
-
Menjimatkan kertas
-
Setiap tugasan dapat dilakukan dengan mudah
Contoh aplikasi
ICT di UPSI
1)
Myguru2
- sebuah platform e-pembelajaran
- Menawarkan pelbagai set alatan dan fungsi bagi
proses pengajaran dan
pembelajaran
Fungsi myguru
- membenarkan pensyarah mencipta dan memuatnaik
sumber – sumber
pengajaran dan pembelajaran
- Menghebahkan aktiviti-aktiviti untuk dicapai
pelajar (forum, tugasan,
pengumuman)
- Mengesan
dan memantau perkembangan pembelajaran pelajar
- Bertindak sebagai portal dimana pensyarah dan
pelajar boleh memberi
dan menerima berita-berita terkini, komunikasi forum
dan juga chat
- pelajar tidak perlu menghantar tugasan
menggunakan kertas
- Perkongsian nota antara pensyarah dan pelajar
lebih mudah
- Nota atau latihan yang boleh dicapai dimana-mana
dan pada bila masa
- Pensyarah boleh memantau pelajar dengan mudah
Perubahan
penggunaan ICT di UPSI
a) Pelajar
- mudah menghantar tugasan
- dapat mengetahui maklumat atau pengumuman yang
terbaru dengan cepat
- dapat berhubung dengan pelajar lain ataupun
pensyarah masing – masing
- mudah mencari maklumat tugasan dengan pantas
b)
kakitangan
UPSI
- pemprosesan data lebih pantas dengan menggunakan
komputer
- proses yang perlu dilakukan berulang kali boleh
dilakukan dengan
menggunakan mesin berkomputer
- pencarian maklumat lebih pantas
- kapasiti penyimpanan data hampir tiada had dalam
sistem komputer
Kesan penggunaan
peralatan ICT terhadap kesihatan
a)
repetitive
stress injuries (RSI)
- berlaku apabila menggunakan tangan
yang terlalu lama
- simptom :
-
sakit
- rasa terbakar
-
bengkak
-
berdenyut-denyut
-
kebas
-
hilang ketangkasan
-
lemah
b)
carpal
tunnel syndrome
- disebabkan oleh pergerakan tangan secara
berulang-ulang
- simptom :
-
kebas tangan
-
sakit pada pergelangan tangan
c)
sakit
bahagian tulang belakang (back pain)
- sakit belakang boleh berlaku apabila pengguna
duduk di atas kerusi
dalam tempoh yang lama
- boleh menyebabkan regangan pada ligament
- boleh merosakkan struktur tulang belakang
d)
ketegangan
mata (eye strain)
- terjadi apabila bekerja ditempat yang mempunyai
pencahayaan yang
tidak sesuai atau melihat skrin yang berkedip
- simptom :
-
kering mata
-
rasa seakan terbakar
-
gatal mata
-
kabur
-
nampak objek berganda
-
sakit kepala
-
loya dan letih
Ergonomik
Definisi
- suatu istilah yang merujuk
kepada sesuatu rekabentuk peralatan yang
direka untuk kesesuaian fizikal manusia.
- Bidang yang berkaitan dengan matlamat memberi
ciri keselesaan,
kecekapan,keselamatan dan penggunaan yang mudah kepada mesin
yang digunakann oleh manusia
- Termasuk rekacipta perkakasan atau perabot
seperti kerusi komputer,
tetikus, papan
kekunci
Aplikasi ergonomik dalam kehidupan
a)
Meja
-
Laraskan ketinggian permukaan meja kerusi
-
Pastikan siku berkeadaan lurus dan kawasan jari
berada diatas permukaan
meja
-
Pastikan tangan tidak kebawah ketika permukaan
yang rendah atau
keatas ketika permukaan yang tinggi
b)
Kerusi
-
Gunakan kerusi yang boleh dilaras ketinggiannya
dan kecondongannya
untuk kesihatan tulang belakang
-
Sekiranya kaki tidak sampai dipermukaan lantai,
gunakan alas bagi
mengelakkan ketegangan otot kaki
-
Laraskan bahagian sokongan belakang bagi
mengelakkan tekanan
tambahan pada bahagian belakang
- Pilih kerusi yang boleh dilaraskan bahagian
tempat letak tangan bagi
mengelakkan ketegangan pada leher dan bahu
c)
Papan
kekunci
-
Letakkan diri dalam keadaan santai dan posisi
semulajadi yang
memudahkan pergerakan
- Tukar poster kedudukan dengan
kerap, elakkan poster yang statik
yang boleh membebankan bahagian sendi
terutamanya pada
pergelangan tangan
d)
Langkah
penjagaan yang lain
-
Susun atur semua benda diatas meja
-
Kawal kadar pencahayaan
-
Awasi radiasi monitor
-
Letakkan pemegang dokumen dekat dengan skrin
komputer untuk membantu
mengurangkan pergerakan kepala
-
Lepaskan tetikus sekerap yang mungkin untuk
elakkan tekanan pada tangan
Aplikasi ICT dan
keperluan pengguna pada masa depan
Penggunaan ICT
diperlukan :
- Tingkatkan kefahaman sesuatu konsep, memberi
gambaran visual dan
memudahkan pengiraan
- Merangsang murid untuk belajar secara berkesan
dengan bimbingan yang
minimum
- Membantu dalam penyelesaian masalah dan
komunikasi dengan lebih cepat
dan tepat
- Wujudkan peluang pembelajaran yang sama kepada
murid yang mempunyai
pelbagai kebolehan dan kecerdasan
- Membantu untuk mendapatkan dan mengumpulkan
maklumat yang sukar
diperolehi
- Mewujudkan suasana pembelajaran yang seronok,
mencabar dan berbentuk
penerokaan
- Tingkatkan daya kreativiti, inovasi dan
imaginasi murid
- Menggalakkan murid merealisasikan dalam
pembelajaran kearah, akses dan
kadar kendiri.
ICT dalam P&P
a) Pengajaran
- guna sebagai alat persembahan
- guna sebagai alat demonstrasi
b) Pembelajaran
- tutorial
- penerokaan
- aplikasi
- komunikasi
Implimentation of
Ubiquitous
Definisi
– boleh berlaku dimana sahaja
dan pada bila masa (menggunakan cloud).
Boleh dilakukan secara pembelajaran
kendiri
Kelebihan Ubiquitous Learning
- Membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku
tanpa had
- - Persekitaran pembelajaran yang meluas
- - Meningkatkan self-estream
- - Tingkatkan motovasi pelajar, kemahiran,
kefahaman dan sebagainya
No comments:
Post a Comment