Tuesday, 24 December 2013

Aplikasi Teknologi Maklumat

Pembahagian
Definisi

teknologi

menggunakan pengetahuan saintifik, pengalaman, dan sumber untuk membina proses atau produk untuk kegunaan manusia


Maklumat


pengetahuan yang didapati dari membaca, menyiasat, belajar dan menyelidik


komunikasi

perbuatan menghantar mesej iaitu proses bertukar maklumat menggunakan simbol, tanda atau interaksi pergerakan


teknologi maklumat & komunikasi


teknologi yang diperlukan untuk memproses maklumat. Kebiasaannya ia menggunakan komputer, peranti komunikasi, dan perisian aplikasi. Untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, menghantar dan mencapai maklumat daripada mana-mana tempat dan pada bila-bila masa



Kelebihan yang terdapat didalam aplikasi teknologi maklumat & komunikasi

       -          Memudahkan perkongsian maklumat
       -          Komunikasi lebih pantas dan kos rendah 
       -          Komunikasi tanpa sempadan
       -          Menjimatkan kertas
       -          Setiap tugasan dapat dilakukan dengan mudah


Contoh aplikasi ICT di UPSI
           
      1)      Myguru2
          -         sebuah platform e-pembelajaran
          -        Menawarkan pelbagai set alatan dan fungsi bagi proses pengajaran dan
                pembelajaran
      
       Fungsi myguru
          -       membenarkan pensyarah mencipta dan memuatnaik sumber – sumber 
               pengajaran dan pembelajaran
          -       Menghebahkan aktiviti-aktiviti untuk dicapai pelajar (forum, tugasan,
               pengumuman)
          -       Mengesan dan memantau perkembangan pembelajaran pelajar
          -       Bertindak sebagai portal dimana pensyarah dan pelajar boleh memberi 
               dan menerima berita-berita terkini, komunikasi forum dan juga chat

        Kelebihan Myguru
          -       pelajar tidak perlu menghantar tugasan menggunakan kertas
          -       Perkongsian nota antara pensyarah dan pelajar lebih mudah
          -       Nota atau latihan yang boleh dicapai dimana-mana dan pada bila masa
          -       Pensyarah boleh memantau pelajar dengan mudah


Perubahan penggunaan ICT di UPSI
         
      a)      Pelajar
       -     mudah menghantar tugasan
       -     dapat mengetahui maklumat atau pengumuman yang terbaru dengan cepat
       -     dapat berhubung dengan pelajar lain ataupun pensyarah masing – masing
       -     mudah mencari maklumat tugasan dengan pantas

      b)      kakitangan UPSI
       -     pemprosesan data lebih pantas dengan menggunakan komputer
       -     proses yang perlu dilakukan berulang kali boleh dilakukan dengan 
           menggunakan mesin berkomputer
       -     pencarian maklumat lebih pantas
       -     kapasiti penyimpanan data hampir tiada had dalam sistem komputer


Kesan penggunaan peralatan ICT terhadap kesihatan

      a)      repetitive stress injuries (RSI)
            -      berlaku apabila menggunakan tangan yang terlalu lama

            -      simptom :
-             sakit
-       rasa terbakar
-             bengkak
-             berdenyut-denyut
-             kebas
-             hilang ketangkasan
-             lemah
     b)      carpal tunnel syndrome
           -      disebabkan oleh pergerakan tangan secara berulang-ulang
           -      simptom :
-             kebas tangan
-             sakit pada pergelangan tangan
  
     c)      sakit bahagian tulang belakang (back pain)
           -       sakit belakang boleh berlaku apabila pengguna duduk di atas kerusi 
                dalam tempoh yang lama
           -       boleh menyebabkan regangan pada ligament
           -       boleh merosakkan struktur tulang belakang


     d)       ketegangan mata (eye strain)
-        terjadi apabila bekerja ditempat yang mempunyai pencahayaan yang 
     tidak sesuai atau melihat skrin yang berkedip
-       simptom :
-                   kering mata
-                   rasa seakan terbakar
-                   gatal mata
-                   kabur
-                   nampak objek berganda
-                   sakit kepala
-                   loya dan letih


Ergonomik

Definisi 
      - suatu istilah yang merujuk kepada sesuatu rekabentuk peralatan yang 
        direka untuk kesesuaian fizikal manusia.
      -  Bidang yang berkaitan dengan matlamat memberi ciri keselesaan, 
         kecekapan,keselamatan dan penggunaan yang mudah kepada mesin 
         yang digunakann oleh manusia
      -  Termasuk rekacipta perkakasan atau perabot seperti kerusi komputer,  
         tetikus, papan kekunci


Aplikasi ergonomik dalam kehidupan
    
      a)      Meja
         -    Laraskan ketinggian permukaan meja kerusi
         -    Pastikan siku berkeadaan lurus dan kawasan jari berada diatas permukaan 
            meja 
         -    Pastikan tangan tidak kebawah ketika permukaan yang rendah atau 
            keatas ketika permukaan yang tinggi

       b)      Kerusi
               -    Gunakan kerusi yang boleh dilaras ketinggiannya dan kecondongannya 
                   untuk kesihatan tulang belakang
               -    Sekiranya kaki tidak sampai dipermukaan lantai, gunakan alas bagi 
                  mengelakkan ketegangan otot kaki
               -    Laraskan bahagian sokongan belakang bagi mengelakkan tekanan 
                  tambahan pada bahagian belakang
               -   Pilih kerusi yang boleh dilaraskan bahagian tempat letak tangan bagi 
                  mengelakkan ketegangan pada leher dan bahu

       c)      Papan kekunci
         -    Letakkan diri dalam keadaan santai dan posisi semulajadi yang 
            memudahkan pergerakan
         -   Tukar poster kedudukan dengan kerap, elakkan poster yang statik 
            yang boleh membebankan bahagian sendi terutamanya pada 
            pergelangan tangan




     d)      Langkah penjagaan yang lain
        -    Susun atur semua benda diatas meja
        -    Kawal kadar pencahayaan
        -    Awasi radiasi monitor
        -    Letakkan pemegang dokumen dekat dengan skrin komputer untuk membantu 
           mengurangkan pergerakan kepala
        -    Lepaskan tetikus sekerap yang mungkin untuk elakkan tekanan pada tangan


Aplikasi ICT dan keperluan pengguna pada masa depan

Penggunaan ICT diperlukan :
      -      Tingkatkan kefahaman sesuatu konsep, memberi gambaran visual dan
           memudahkan pengiraan
            -      Merangsang murid untuk belajar secara berkesan dengan bimbingan yang 
                minimum
            -      Membantu dalam penyelesaian masalah dan komunikasi dengan lebih cepat 
                dan tepat
            -      Wujudkan peluang pembelajaran yang sama kepada murid yang mempunyai 
                 pelbagai kebolehan dan kecerdasan
            -       Membantu untuk mendapatkan dan mengumpulkan maklumat yang sukar 
                 diperolehi
            -       Mewujudkan suasana pembelajaran yang seronok, mencabar dan berbentuk 
                 penerokaan
            -       Tingkatkan daya kreativiti, inovasi dan imaginasi murid
            -       Menggalakkan murid merealisasikan dalam pembelajaran kearah, akses dan 
                 kadar kendiri.

ICT dalam P&P

a) Pengajaran
     - guna sebagai alat persembahan
     - guna sebagai alat demonstrasi

b) Pembelajaran
     - tutorial
     - penerokaan
     - aplikasi
     - komunikasi

Implimentation of Ubiquitous

Definisi
       – boleh berlaku dimana sahaja dan pada bila masa (menggunakan cloud). 
          Boleh dilakukan secara pembelajaran kendiri

Kelebihan Ubiquitous Learning
     - Membolehkan pengajaran dan pembelajaran berlaku tanpa had
-         - Persekitaran pembelajaran yang meluas
-         - Meningkatkan self-estream
-         - Tingkatkan motovasi pelajar, kemahiran, kefahaman dan sebagainya 

No comments:

Post a Comment